Prinsip Kerja Penggilap Acuan Dan Prosesnya.

Dalam proses pembuatan acuan, bahagian pembentukan acuan sering perlu digilap permukaan. Menguasai teknologi penggilap dapat meningkatkan kualiti dan jangka hayat acuan dan seterusnya meningkatkan kualiti produk. Artikel ini akan memperkenalkan prinsip kerja dan proses penggilap acuan.

1. Kaedah penggilap acuan dan prinsip kerja

Penggilap acuan biasanya menggunakan jalur batu minyak, roda bulu, kertas pasir, dan lain-lain, sehingga permukaan bahan cacat secara plastik dan bahagian cembung permukaan benda kerja dikeluarkan untuk mendapatkan permukaan yang licin, yang biasanya dilakukan dengan tangan . Kaedah pengisaran dan penggilap yang sangat halus diperlukan untuk kualiti permukaan yang tinggi. Pengisaran dan penggilap yang sangat halus diperbuat daripada alat pengisaran khas. Dalam cecair penggilap yang mengandung kasar, ditekan ke permukaan mesin untuk melakukan gerakan putar berkelajuan tinggi. Penggilap dapat mencapai kekasaran permukaan Ra0.008μm.

2. Proses menggilap

(1) cat kasar

Pemesinan halus, EDM, pengisaran, dll boleh digilap dengan pemoles permukaan berputar dengan kelajuan putaran 35 000 hingga 40 000 r / min. Kemudian ada pengisaran batu minyak manual, jalur batu minyak ditambah minyak tanah sebagai pelincir atau penyejuk. Urutan penggunaan adalah 180 # → 240 # → 320 # → 400 # → 600 # → 800 # → 1 000 #.

(2) Penggilap separa halus

Separuh akhir menggunakan kertas pasir dan minyak tanah. Jumlah kertas pasir mengikut urutan:

400 # → 600 # → 800 # → 1000 # → 1200 # → 1500 #. Sebenarnya, kertas pasir # 1500 hanya menggunakan baja acuan yang sesuai untuk pengerasan (di atas 52HRC), dan tidak sesuai untuk keluli pra-pengerasan, kerana boleh menyebabkan kerosakan pada permukaan keluli pra-pengerasan dan tidak dapat mencapai kesan penggilap yang diinginkan.

(3) Penggilap halus

Penggilap halus terutamanya menggunakan pes abrasif berlian. Sekiranya mengisar dengan roda kain penggilap untuk mencampurkan serbuk pelelas berlian atau pasta pelelas, urutan pengisaran biasa adalah 9 μm (1 800 #) → 6 μm (3 000 #) → 3 μm (8 000 #). Roda tampalan berlian 9 mm dan kain penggilap boleh digunakan untuk menghilangkan tanda rambut dari kertas pasir 1 200 # dan 1 50 0 #. Penggilap kemudian dilakukan dengan pasta berlapis dan berlian dalam urutan 1 μm (14 000 #) → 1/2 μm (60 000 #) → 1/4 μm (100 000 #).

(4) Persekitaran kerja yang digilap

Proses penggilap harus dilakukan secara berasingan di dua lokasi kerja, iaitu, lokasi pemrosesan kasar dan lokasi pemprosesan penggilap halus dipisahkan, dan perawatan harus dilakukan untuk membersihkan partikel pasir yang tersisa di permukaan benda kerja sebelumnya. proses.

Secara amnya, setelah digosok kasar dengan batu minyak hingga 1200 # kertas pasir, bahan kerja perlu digilap untuk dibersihkan tanpa debu, memastikan bahawa tidak ada zarah debu di udara yang melekat pada permukaan acuan. Keperluan ketepatan di atas 1 μm (termasuk 1 μm) dapat dilakukan di ruang penggilap yang bersih. Untuk penggilap yang lebih tepat, ia mesti berada di tempat yang benar-benar bersih, kerana habuk, asap, kelemumur dan titisan air dapat mengikis permukaan yang dipoles dengan ketepatan tinggi.

Setelah proses penggilap selesai, permukaan benda kerja harus dilindungi dari habuk. Apabila proses penggilap dihentikan, semua pelelas dan pelincir harus dikeluarkan dengan teliti untuk memastikan permukaan benda kerja bersih, dan kemudian lapisan lapisan anti karat acuan harus disembur di permukaan benda kerja.

24


Masa pengeposan: 10-20 Jan