Bagaimana cara memutar benang satah dalam proses pemesinan?

Benang satah juga disebut benang akhir, dan bentuk giginya sama dengan benang segi empat, tetapi benang rata biasanya benang yang diproses pada permukaan akhir silinder atau cakera. Lintasan alat putar relatif terhadap benda kerja ketika memesin benang satah adalah spiral Archimedes, yang berbeza dari benang silinder yang biasanya dimesin. Ini memerlukan satu revolusi benda kerja, dan kereta tengah menggerakkan nada pada benda kerja secara lateral. Di bawah ini kami akan secara khusus memperkenalkan cara menukar benang pesawat pemesinan proses.

1. Ciri-ciri asas benang

Sendi berulir digunakan secara meluas semasa pemesinan, dengan benang luaran dan dalaman. Terdapat empat jenis utama mengikut bentuk profil benang: benang segitiga, benang trapezoid, benang bergerigi dan benang segi empat tepat. Mengikut bilangan utas benang: utas tunggal dan utas berbilang utas. Dalam pelbagai mesin, fungsi bahagian berulir utamanya merangkumi yang berikut: salah satunya adalah untuk pengancing dan penyambungan; yang lain adalah untuk menghantar kuasa dan mengubah bentuk gerakan. Benang segi tiga sering digunakan untuk penyambungan dan ketahanan; benang trapezoid dan segi empat tepat sering digunakan untuk menghantar daya dan mengubah bentuk gerakan. Keperluan teknikal dan kaedah pemprosesan mereka mempunyai jurang tertentu kerana penggunaannya berbeza.

2. Kaedah pemprosesan benang satah

Selain penggunaan alat mesin biasa, untuk mengurangkan kesukaran pemprosesan benang pemesinan, meningkatkan kecekapan kerja, dan memastikan kualiti pemprosesan benang, pemesinan CNC sering digunakan.

Tiga perintah G32, G92 dan G76 biasanya digunakan untuk alat mesin CNC.

Perintah G32: Ia dapat memproses single-stroke thread, tugas pengaturcaraan tunggal berat, dan programnya lebih rumit;

Perintah G92: Kitaran pemotongan benang yang mudah dapat direalisasikan, yang berguna untuk mempermudah penyuntingan program, tetapi memerlukan benda kerja kosong terlebih dahulu.

Perintah G76: Mengatasi kekurangan Command G92, bahan kerja dapat dimesin dari kosong hingga utas selesai dalam satu masa. Menjimatkan masa pengaturcaraan adalah pertolongan yang sangat baik untuk mempermudah program.

G32 dan G92 adalah kaedah pemotongan lurus, dan kedua bahagian pemotongnya mudah dipakai. Ini terutama disebabkan oleh kerja serentak kedua sisi pisau, daya pemotong yang besar dan kesukaran memotong. Apabila benang dengan nada yang besar dipotong, tepi pemotongnya lebih cepat kerana kedalaman pemotongan yang besar, yang menyebabkan kesalahan pada diameter benang; namun, ketepatan bentuk gigi yang diproses adalah tinggi, sehingga umumnya digunakan untuk pemprosesan benang kecil. Oleh kerana pemotongan pergerakan alat diselesaikan dengan pengaturcaraan, program pemesinan lebih lama, tetapi lebih fleksibel.

G76 tergolong dalam kaedah pemotongan serong. Oleh kerana ia adalah proses pemotongan satu sisi, bahagian pemotong kanan mudah rosak dan dipakai, sehingga permukaan mesin yang berulir tidak lurus. Di samping itu, apabila sudut canggih berubah, ketepatan bentuk gigi kurang baik. Walau bagaimanapun, kelebihan kaedah pemesinan ini adalah bahawa kedalaman pemotongan semakin berkurang, beban alat kecil, dan penyingkiran cip mudah. Oleh itu, kaedah pemprosesan sesuai untuk pemprosesan benang nada besar.

21


Masa pengeposan: 11 Jan-2021